Madplan og MME

1. marts 2015

Alder:
6 mdr.

Madplan og MME

Hej Helen

Så kunne jeg endelig få skrevet.. har for det meste fået svar ved bare at læse dine svar på andres spørgsmål og breve. Men nu er det min tur selv:-)

Vi har en pige, Rifka på 6 måneder d. 4 marts den kommende uge. Hun er flaskebarn. Hun er en meget glad og opmærksom pige, udvikler sig som hun skal og har lækre fede lårbasser og tykke håndled. Hun ligger lige i midten af vækstkurven og har fulgt den siden sin fødsel og vejer pt 7,5kg el mere.

Men nu ved 6 mndr. skal jo ske lidt med kosten. Vi er lige startet på at give hende Sempers majs grød to gange dagligt og slutter måltidet af med en flaske. I det sidste stykke tid har hun kunnet drikke 200ml ved næsten hvert måltid 4x dagligt ( dog kun 120-150 efter en portion grød grød) og hun sover hele natten fra kl 20.00- 6.30 efter sin senge flaske omkring 19.30/20.00. Men vi har efter at flaskerne er blevet større, oplevet at hun har meget let til opkast (dog ikke imens hun sover) Der skal ikke mange forkerte siddestillinger, ligge på maven skvulpen med maven til, før hun hoster en bred voldsom stråle mælk op. Også hvis uroen drejer rundt med musik kaster hun op. Men ikke hvis den står stille. Det ligner at det er hele måltidet som kommer op igen. Men vi har ikke oplevet det ved grød...

Vi tænker om det kan være alt den væske som fylder på en anden måde i maven og skvulper mere rundt i end grød og andet mere fast føde gør...? kan det ...

Annonce

... passe?

Ud over dette kunne vi rigtig godt bruge lidt råd til en madplan til hende når nu hun skal begynde med grød og mere fast føde snart. Når hun har spist en portion grød er det så nødvendigt at spise en hel flaske på 200ml derefter eller er det fint at hun ligesom bare færdiggør sit måltid med mælk alt imellem 50-150ml? Er også i tvivl om flasken er en afsluttende del af måltidet med grøden eller om noget af det skal betragtes som mellemmåltider med lidt længere mellemrum imellem?

Vores rytme lige nu ser således ud:

6.30; vågner, pusles og leger med mor

7.30: Flaske (oftest 200ml) knækkes på midten med bøvs

8.30-10.00 sover måske 1-1,5 timer

11.30; En portion grød (27g pulver til 1dl vand iflg semper pakken)

12.00: En flaske hvor hun somregel spiser ca 120ml nogengane kun 50 andre gange 150 hvis vi har en pause

12.30-14.00: lur 1-1,5 time

15.30: Grød igen og derefterflaske Sover måske en lille lur herefter hvis hun er træt (20-40 min)

Ml-17.00 og 19.00 kan hun godt ta en lille lur på omkring 30 min

19.30: natflaske på 200ml

20.00 sover til 6.30 ca i eget væresle hvis hun ikke har drukket 200 inden hun kommer i seng eller vi synes hun har fået for lidt i løbet af dagen giver vi hende en lille flaske på 120 omkring midnat hvor hun herefter puttes igen.

Håber du kan give os lidt vejledning her:-) Og at brevet ikke tog alt for længe at komme igennem!

Med venlig hilsen
Eva

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig